Marunouchi er et livligt forretningsdistrikt i hjertet af Japans hovedstad, Tokyo. Bydelen rummer dagligt arbejdspladser for tusindvis af medarbejdere i alt fra små virksomheder til store internationale firmaer og er en af de førende bydele inden for japansk forretningsliv.
Bæredygtig branding er en tilgang til branding, hvor virksomheder stræber efter at skabe og fremme et bæredygtigt og ansvarligt brandimage. Dette indebærer at integrere miljømæssige, sociale og økonomiske bæredygtighedsprincipper i alle aspekter af brandets værdikæde, fra produktionsmetoder og forsyningskæde til markedsføring og forbrugerinteraktion. Specielt den sociale bæredygtighed i form af medarbejdernes “work-life balance” er i fokus ved dette års konference SB2024, Tokyo, Marunouchi.
Vores tilgang til arbejdsmarkedet har ændret sig markant gennem de seneste mange år – tidligt i det 20. århundrede blev arbejdstiden markant reduceret grundet industrialiseringen, hvilket skabte et spørgsmål om, hvad den nyfundne frihed, også kaldet “fritid”, nu skulle benyttes til. Store og succesfulde fritidsindustrier såsom Disney, Hollywood og forlystelsesparker skød i vejret i den efterfølgende periode.
Fremtiden spås til at generere endnu mere effektive arbejdsformer med implementering af fjernarbejde, AI og nye IT-løsninger. Derved kan det forventes, at “work-life balance” bliver endnu vigtigere, og fokus på individets fysiske og mentale sundhed kommer i fokus.
Sustainable Branding i Tokyo, Marunouchi 2024, bliver afholdt i slutningen af februar, og her vil medarbejder hos henrik●innovation, Tomonori Makita, M.Sc. in Architectural Engineering, være facilitator på en “speak” med emneoverskriften: How to design a life traffic line with a work-life balance towards the creation of well-being industries? Makita siger selv om emnet: “Jeg glæder mig enormt meget til at facilitere snakken om work-life balance i et perspektiv af bæredygtig branding. Kigger man historisk på samfundets tilgang til arbejde, har den været under konstant udvikling – hvilket den forventes også at være i fremtiden. Det er på tide, at vi analyserer disse strukturer og forudsiger, hvad branchen har brug for, så vi kan skabe industrien derefter. Som ingeniør med speciale i energi og indeklima tror jeg på, at vi i fremtiden i højere grad vil søge mod bygninger med sundere indeklima og fokuserer på måden, vi indretter os på, da adgang til ren inde luft, dagslys og grønne områder beviseligt påvirker vores fysiske og mentale sundhed.”
Læs mere om bæredygtig branding og undersøg programmet på Sustainable Branding 2024; Tokyo, Marunouchis hjemmeside: https://sb-tokyo.com/2024/en/about/for-sustainable/